fredag 22 mars 2013

Chokladsås


Här kommer min mammas recept på chokladsås som både jag och min syster använder flitigt :) Det blir något helt annat än den chokladsås man köper färdig. Dessutom tar det bara fem minuter att göra den.

Bryt 100 gram mörk blockchoklad i en bunke som tål att användas i mikrovågsugn. Häll i 2 deciliter grädde och 0,5 deciliter ljus sirap. Kör blandningen på högsta effekt i ungefär två minuter. Rör om och sätt in i mikrovågsugnen i ytterligare två minuter, ha lite koll så att det inte kokar över. Ta ut och blanda i en tesked vaniljsocker. Klart!

Nu är det äntligen fredagskväll efter en mycket intensiv vecka och jag ser fram emot en lugn helg.

10 kommentarer:

  1. Smaskens ! Då kommer vi nu!

    Kram Morsan o Farsan

    SvaraRadera
  2. Ni är så välkomna :) Kanske inte nu eftersom klockan snart är halv tio på kvällen, men har ni tur finns det kanske något kvar i morgon ;)

    SvaraRadera
  3. Den skall vi göra :) Vet ju att den är kalas god :) Trevlig helg

    SvaraRadera
  4. Nähä, den chokladsåsen är jag inte mycket för :) Alla som jag har bjudit denna på, älskar den!! Så: tack mamma för chokladberoendet! :) Kram syrran!

    SvaraRadera
  5. Det låter onekligen som en mycket god chokladsås, som jag måste pröva att göra. Annars har jag min favorit, en enkel chokladsås, som finns i Rutiga kokboken. Men din är avsevärt lyxigare, låter det som.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju alltid roligt att testa nya recept, hur ser ditt recept ut Katarina?

      Radera
    2. 3 1/2 msk kakao
      1 1/2 dl socker
      2 1/2 dl vatten
      1 1/2 msk smör

      Blanda kakao, socker och vatten i en tjockbottnad kastrull. Koka såsen på jämn medelvärme till simmig konsistens. Tillsätt smöret.

      Radera
    3. Tack Katarina, det ska jag testa!

      Radera