söndag 24 mars 2013

Kulfi med fikaklubben


Eftersom min syster har utlovat att jag skulle presentera ett recept på kulfi i dag så kommer det här :) Kulfi är indisk glass. Jag bjöd mina goa gäster i fikaklubben på det i dag och efter tre timmars fika är vi rätt mätta kan man säga. Till vårt försvar kan jag nämna att det även fanns sådant som till exempel smoothie fullproppad med jordgubbar, blåbär, hallon och björnbär på fikabordet.

Glassreceptet har jag snott från min kära kollega på jobbet och det är en av de godaste hemgjorda glassar jag någonsin har ätit. Riktigt krämig och fin blir den. Och den är lätt att göra dessutom. Då den är ganska mäktig brukar jag hälla upp glassmeten i mindre silikonformar, då är det lätt att trycka ut lagom portioner. Vill man att den ska se lite festligare ut kan man hälla den i en sockerkaksform och spola lite varmt vatten på formen för att få glassen att lossna.

Kulfi

1 burk kondenserad sötad mjölk (ca 400 gram)
1 dl "röd" mjölk eller gammaldags mjölk
3 dl vispgrädde
1 tsk kardemummafrön
1 paket saffran
1-2 msk pistaschnötter (kan utelämnas om man vill)

Blanda kondenserad mjölk, mjölk, grädde och saffran i en kastrull. Koka upp och låt sjuda i två minuter.
Mortla kardemumman och blanda ner i smeten. Krossa nötterna fint och blanda ned dem också.

Låt svalna och häll sedan upp smeten i formar. Frys i minst tre-fyra timmar. Man kan dekorera med lite krossade pistaschnötter vid serveringen om man vill.


2 kommentarer:

  1. Kära kollega; Du glömde att skriva att det är gott med skivade apelsinklyftor till! Men det klart, det är väl för LITE socker och för MYCKET nyttigheter i det för din smak...
    Kram från kollegan

    SvaraRadera
  2. Hur kunde jag glömma det ;)

    SvaraRadera