lördag 27 april 2013

Betonggjutning och metallstansar


Metallstansar som man kan ha hur mycket roligt som helst med

Första försöket med metallstansarna resulterade i det här

Krukorna och "muffinsrosorna" som jag gjorde i veckan blev jag nöjd med

Formarna med finbetong i till vänster, färdigt resultat till höger

Minsta minirosen. Hela plantan är knappt fem centimeter hög

Idag inledde sonen och jag dagen med att åka till Hjulet, ett ställe här som säljer en massa begagnade prylar. Jag var på jakt efter skedar för att kunna inviga de nya metallstansarna som kom på posten i går. Jag har en hel del planer för dessa stansar och eftersom jag hade turen att fynda skedar för en krona styck kunde jag genast sätta en av planerna i verket när vi kom hem.

Nämligen att stansa in texter som till exempel "Basilika", "Dill" och "Citronmeliss". Sedan kan man trycka ned skedarna i jorden så ser man precis vad man har odlat.

Solen sken och det var riktigt skönt ute när jag höll på med detta. Samtidigt blev himlen allt mörkblå, men innan regnet kom hann jag också kolla in krukorna som jag gjorde med hjälp av finbetong och formar tidigare i veckan.
De var klara nu och jag blev väldigt nöjd med resultatet. Jag hade även fyllt en silikonform, som egentligen är till för att göra muffins som ser ut som rosor, och det blev fina betongrosor av dessa.

Det slank även med en bild på minsta minirosen. Den var med bland plantorna jag fick av min faster förra helgen och den är såååå liten och söt. Hela plantan är knappt fem centimeter hög. Rosorna ska nypas av nu även om det tar emot lite att göra det.

Nu ska det städas lite snabbt och om några timmar kommer sonens kusiner som ska vara våra nattgäster. Gissar att det kommer att dröja innan lampan släcks och det är tyst i huset ikväll :)

2 kommentarer:

  1. Vad fina dom blev. det blir eb beställning från B-Måla direkt.

    Kram M

    SvaraRadera