fredag 5 april 2013

Chokladrutor med kokostosca


Fredagskväll! Igen. Tiden går så fort, det var inte länge sedan det var förra fredagen. Om energin finns så är det en hel del att ta tag i under helgen, inga måsten utan mer sådana saker som kan vara skönt att få bocka av på "att göra-listan". Till exempel att beskära alla lavendelbuskarna längs gången, många av dem har växt sig stora under de senaste åren och behöver en rejäl nedklippning varje år för att inte bli risiga och fula. Jag brukar kapa ned dem till en tredjedel ungefär.

Fönsterputsning är en annan sak som står på listan, liksom biltvätt. Får se hur det blir med det. Jag är en "listmänniska", alltså en sådan som gillar att skriva listor, inte bara för att ha koll på vad som ska göras och vad som inte får glömmas bort, utan kanske mest för att det är så skönt att kunna stryka över sådant som har blivit gjort :)

För den som är sugen på att baka i helgen kommer här ett receptförslag, chokladrutor med kokostosca.

Till chokladkakan:

200 g smält smör
4 ägg
5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 dl kakao
3 dl vetemjöl
2 krm salt

Till glasyren:

200 g kokos
1 dl ljus sirap
2 dl socker
1,5 dl grädde
75 g smör

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg bakplåtspapper i en långpanna, cirka 25x35 centimeter stor.

Vispa ägg och socker med elvisp. Blanda ned vaniljsocker, kakao och salt. Blanda sedan ned vetemjölet och det smälta smöret. Rör till en jämn smet.

Bred ut smeten i långpannan och grädda mitt i ugnen i cirka 15 minuter.

Under tiden gör man toscaglasyren. Häll kokos, sirap, socker, grädde och smör i en kastrull. Rör om så att det blir en slät smet när smöret smälter. Låt koka upp och sedan sjuda i ungefär fem minuter.

Ta ut kakan ur ugnen, bred på glasyren och grädda i ugnen ytterligare cirka 10 minuter. Kokostoscan ska ha en fin gyllenbrun färg. Skär upp i bitar när kakan har svalnat.

2 kommentarer:

  1. Åh, sådana är ju helt otroligt, makalöst jättegoda! Det var länge sedan jag bakade Ryttarsnittar, som en kompis till mig kallar dem. I min egen receptsamling har jag kallat dem chokladkaka med kokostäcke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ryttarsnittar var ett nytt namn för mig, Katarina. Visst är dom goda!

      Radera