tisdag 23 april 2013

Ett gott experiment

Ljuvlig Mårbackapelargon blommar igen efter vintervilan

Nutellamuffins

Experiment i köket kan sluta precis hur som helst. En före detta kollega fick dock till det väldigt bra när hon experimenterade hemma i sitt kök tidigare i dag. Nutellamuffins blev resultatet. Eftersom det lät så gott fick jag receptet och bakade dem när jag kom hem från jobbet. Jag tar mig friheten att dela med mig av Camillas recept här om det är någon mer som är fikasugen.

I övrigt kan jag konstatera att lokalbefolkningen känner sin reporter vid det här laget. Att bli bjuden på fika vid hembesök är nästan mer regel än undantag.
En intervju med kladdkaka och kaffe till måste ju bara bli bra ;)

Dessutom gläds jag åt goda nyheter som en som står mig väldigt nära fick i dag, det var en sådan lättnad. Efter ett år av tunga besked och händelser betyder det allt :)

Nu höll jag på att glömma receptet, men här kommer det! Jag har bara gjort någon liten liten ändring, annars är det Camillas nutellamuffins:

100 g smör eller margarin (inte smält)
Knappt 2 dl socker
3 ägg
1 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
2 tsk bakpulver
Nutella

Rör smör och socker smidigt. Tillsätt ett ägg i taget. Tillsätt de torra ingredienserna och fyll formar till cirka 1/3 med smet.

Lägg på 0,5-1 tsk nutella. Dra med en tandpetare eller kniv så att nutellan blandas med smeten lite. Lägg på ytterligare en liten klick smet över. Grädda i mitten av ugnen cirka 20 minuter på 170 grader.

2 kommentarer:

  1. Vilket bra experiment, kalasgoda!

    Kram M&P

    SvaraRadera
  2. Så bra att de blev till belåtenhet :) Kram!

    SvaraRadera