tisdag 16 april 2013

Ett säkert kort i frysen

Chokladfrysmuffins

Chokladfrysmuffins är ett säkert kort att ha i frysen. Hittills har jag inte hört någon som inte gillar dem, dessutom räcker det om man tar ut dem ur frysen bara några minuter innan de ska ätas. Med andra ord, perfekta att ha när det kommer oväntat besök eller när man drabbas av ett oväntat kaksug.

Eftermiddagen kommer jag förmodligen att tillbringa i köket till stor del. På torsdag kommer det fikagäster efter jobbet och då kan det ju vara bra att ha något att sätta fram på bordet. Om det blir chokladfrysmuffins eller något helt annat återstår att se.

Jag ska också anta en utmaning på en annan blogg som går ut på att man ska baka något på temat rött. Jag har lite idéer men har inte bestämt vad det blir än, återkommer till det!

Sonen och hans kompis lär troligen ägna eftermiddagen åt att studsa på nya studsmattan som jag faktiskt lyckades montera ihop i går. Jag som trodde att vi hade köpt en ganska liten studsmatta insåg att jag hade fel när den var klar. Den ser gigantisk ut i mina ögon. Vi baxade bort den i ett hörn av trädgården, den kanske smälter in där så småningom...

Här är receptet på chokladfrysmuffins:

2 ägg
3 dl socker
100 g smör
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
2 msk kakao
1,5 dl mjöl

Fyllning:

100 g smör
4 msk socker
2 tsk mjöl
4 tsk kakao
1 dl grädde
1 dl mjölk

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret och blanda ned i äggsmeten.

Blanda övriga ingredienser och rör ned i smeten. Häll upp i muffinsformar men fyll inte ända upp till kanten, det blir lagom med ungefär en stor matsked i varje form. Grädda i cirka 15 minuter.

Koka ingredienserna till fyllningen, cirka 1-2 minuter. Rör om hela tiden. Låt svalna och fördela sedan i muffinsarna. Förvara i frysen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar