tisdag 30 april 2013

Flingsalt, sött och lite kök

Presenttips: Goda kakor
Emalj i pastell gör köksarbetet ännu roligare :)

Kyl och frys dolda bakom skåpsluckor
Väggklocka i köket från min sambos butik
Redan valborgsmässoafton, man kan ju hoppas att det blir någorlunda varmt till kvällens eld. I dag blir det några bilder från köket. Jag behöver väl knappast säga att jag är förtjust i emaljredskap, gärna pastellfärgade sådana. De på bilden kommer från Leilas General Store och Ib Laursen.

Jag ska inte tjata så väldigt mycket mer om köksrenoveringen, men en av de saker som jag är speciellt nöjd med är att vi gömde kyl och frys bakom skåpsluckor.

Och så blir det ett recept på cookies med flingsalt. Är man absolut motståndare till flingsalt i söta sammanhang går det förstås lika bra att utelämna det, men jag tycker att man ska ge det ett försök :)

Cookies med flingsalt

3,5 dl mjöl
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
1 krm bikarbonat
100 g rumsvarmt smör
1 3/4 dl ljust muscovadosocker
0,5 dl strösocker
0,5 dl florsocker
2 äggulor
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
200 g grovhackad mörk choklad, gärna 60 %
Flingsalt

Blanda mjöl, bakpulver, salt och bikarbonat. Vispa ihop smör, muscovadosocker, strösocker och florsocker med elvisp tills det är ljust och fluffigt.

Tillsätt äggulor, ett ägg och vaniljsocker. Vispa ytterligare cirka fyra minuter. Minska hastigheten och rör långsamt ned den torra blandningen, lite i taget. Blanda i chokladen försiktigt.

Klicka ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. Lägg dem inte för tätt. Det blir cirka 30 stycken. Strö över lite flingsalt.

Grädda i 200 grader tills de har fått lite färg, cirka 10-12 minuter. Låt svalna på plåten och flytta sedan över dem till galler.


2 kommentarer: