fredag 26 april 2013

Hur blåst får man bli?

Snart kommer det att vara så här grönt. Bilden är från Fliseryd som ligger en bit härifrån och där samhällsföreningen  brukar ha söndagskafé med start i maj. Det ligger alldeles intill den forsande Emån och det är bara så vackert.

Det har blåst en hel del den senaste veckan, till och med så att grannens växthus brakade ihop, men nu verkar det ha lugnat ned sig. Apropå blåst så kan man ibland undra hur blåst man får bli, och då pratar jag inte om vädret.

För ett par månader sedan nappade jag på ett erbjudande om att prova något som utlovades som en lyxig hudvårdskräm till i princip bara fraktkostnaden. Eftersom det var alldeles gratis att betala med kort via nätet gjorde jag det. Dumt nog. Visst har man alltid fått höra att man inte ska lämna ut kortuppgifter hur som helst på nätet, men jag har aldrig råkat ut för något oseriöst företag tidigare, så det blev så.

Vad företaget "missade" att informera om var att man inledde en prenumeration på deras produkt efter proverbjudandet. Häromdagen fick jag ett mejl om att nästa leverans var på gång, till en kostnad av 760 kronor.

Jag försökte då förgäves få tag i företaget för att meddela att jag inte alls är intresserad, och upptäckte sedan att de hade dragit den här summan från kontokortet vid ett par tillfällen redan. När jag googlade produkten upptäckte jag också att det var hundratals i Sverige som lurats på samma sätt och att Konsumentverket ville ha in anmälningar från drabbade.

Nu är kortet i alla fall spärrat så att inga mer pengar kan dras och enligt de uppgifter jag har fått är det tydligen goda chanser att få tillbaka de andra pengarna. Sedan kan man ju bara konstatera att även om det är ett blufföretag, så får man verkligen skylla sig själv. I fortsättningen är det säkra betalningsmetoder som gäller!

6 kommentarer:

  1. Fy, vad tråkigt att du råkade ut för något sådant :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Katarina, det känns lite onödigt att behöva trassla med det här, men man får ju som sagt var skylla sig själv till stor del!

      Radera
  2. Vilka idioter...hoppas du får pengarna tillbaka! Vad hette företaget? Så inte jag bestämmer mig för att testa en hudkräm också :) Ses sen! Kram syrran!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan man säga. Företaget verkar ha lite olika namn, men produkten heter i alla fall Beaudify. Kram!

      Radera
  3. Du är inte ensam om att råka ut för sånt här..jag har också gått på det fast med nåt annat :( blir så arg på mig själv för jag brukar vara väldigt försiktig..berätta gärna hur du ska få pengarna tillbaka..
    Ewa A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blir man arg på sig själv, Ewa... Jag återkommer när jag vet om pengarna, skulle få någon blankett hemskickad i dagarna.

      Radera