måndag 8 april 2013

Lakrits


Lakrits kan jag aldrig få nog av. Det finns så mycket gott man kan använda lakrits till: Pannacotta, macroner, cupcakes och chokladdoppade lakritskolakakor för att bara nämna några exempel. De sistnämnda kommer receptet till här, hämtat från tidningen Hembakat. När det kommer ett nytt nummer av den tidningen blir det verkligen lusläsning kan jag lova.

Jag doppade inte mina kakor i choklad, som de har gjort i tidningen, men de blir ju lite festligare och ännu godare med choklad. Dessutom hade jag mina inne i ugnen aningen väl länge som synes på kanterna. Men de är jättegoda ändå.

Har ni egna lakritsfavoriter får ni mer än gärna höra av er och tipsa :) I Stockholm hålls varje år en lakritsfestival, den måste jag åka på någon gång. För den som vill åka på festivalen i år så äger den rum den 20-21 april.

Chokladdoppade lakritskolakakor

200 g rumsvarmt smör
1 ½ dl strösocker
1 msk ljus sirap
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
2-3 tsk lakritspulver
5 dl vetemjöl

Garnering:
150 g mörk choklad
Lakritspulver

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda smör, socker och sirap. Vispa tills det blandat sig väl. Blanda i bakpulver, vaniljsocker, lakritspulver och mjöl. Blanda till en jämn deg.

Dela degen i tre delar och rulla ut varje till en längd på 40 centimeter. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Ha lite mellanrum eftersom de flyter ut.

Grädda i mitten i ugnen i 15-20 minuter. Låt kakorna svalna och skär sedan i sneda bitar, cirka tre centimeter breda.

Hacka och smält chokladen. Doppa ena sidan av kakorna i chokladen, strö på lite lakritspulver och låt stelna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar