söndag 28 april 2013

Paj och överraskningsfest

Ananaspaj med vaniljglass, textilvaxduk från Stoff och Stil
Hemgjord smörgåstårta
Vackra liljor
Fotbollstårta till en 40-årig fotbollsfantast

Lördagen avslutades med en stor överraskningsfest för min svåger som fyllde 40 år tidigare i veckan. Festen hade planerats helt i smyg och ett 50-tal personer väntade i den hyrda festlokalen när han kom in.

Efter god smörgåstårta och fotbollstårta styrde vi hemåt vid 22-tiden med våra små nattgäster, sonens kusiner. De verkade alla väldigt trötta men ack vad skenet kan bedra. Strax före midnatt hördes sista fnisset och jag räknade med lång sovmorgon idag. Men så blev det inte.

Klockan sju var alla vakna och söndagen i full gång. Men på sätt och vis är det ju rätt skönt att komma upp i tid, för man hinner väldigt mycket. Före klockan nio hade jag till exempel hunnit med konststycket att tvätta en kontroll till tv-spelet i tvättmaskinen.

Jag hann även baka en ananaspaj till förmiddagsfikat. Receptet var ett av de första som jag skrev in i den bok där jag sparar favoritrecepten. Sedan föll det i glömska i många år tills en mamma i föräldragruppen bakade just den här pajen, och sedan dess har den blivit bakad igen ett antal gånger.

Duken som pajformen står på kommer från en rolig nätbutik, Stoff och Stil. De har hur mycket fina textilier som helst till bra priser, bland annat den här textilvaxduken som nästan känns mer som en vanlig duk än en vaxduk. Mönstret för tankarna till lite gammaldags kakelrutor.

Recept ananaspaj

Pajdeg:
150 g margarin eller smör
1 dl socker
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver

Blanda detta till en deg och tryck ut i en pajform, cirka 24 centimeter i diameter.

Fyllning:
1 ägg
2 dl creme fraiche
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
Ca 500 g avrunnen krossad ananas

Rör ihop ingredienserna till fyllningen. Häll den i pajformen. Grädda i 175 grader i mitten av ugnen i cirka 40 minuter.
Servera pajen något avsvalnad med vaniljglass eller lättvispad grädde.

6 kommentarer:

  1. Den pajen är sååå god :) Lägger sej som bomull runt hjärtat ( o på andra ställen tyvärr) ;) Trevligt med överasknings kalas..önskar dej o familjen en trevlig vecka../Lillan

    SvaraRadera
  2. Håller med dig Lillan ;) Önskar er också en härlig vecka! Kram

    SvaraRadera
  3. Håller med om pajen, såå god! Tack fina du för hjälpen med pojkarna, dom var så nöjda! Lite trötta var de (vi) allt, Hugo somnade en stund mitt på dagen, och jag gick o la mig vid 20.30 :) Tur vi inte har fler 40-åringar förrens nästa år! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var bara roligt att ha dem här :) Förstår att de var trötta, det var det fler som var ;) Kram

      Radera
  4. Så roligt med överaskningar, då blev väl Johan snopen? Har du bakat tårtan? Helt otroligt fin, kul med ett speciellt tema:) HaHa jaha då är spelkontrollen ren nu då, bara den fungerande sen.

    Nähä nu blir det att gå o jobba, är ju kundkväll på Byxshop idag:)

    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var kul med överraskningsmomentet! Nej, det var inte jag som hade bakat tårtan, det var ett yrkesproffs :) Spelkontrollen gick direkt i soptunnan, tvätten blev för mycket för den. Lycka till med kundkvällen! Kram

      Radera