måndag 8 april 2013

Tomt i holken




Den här fina fågelholken köpte jag för ett par år sedan, men än så länge har den förblivit obebodd. Kan bero på att det finns en och annan ekorre i grannskapet som brukar söka sig till det här trädet. Förra året var någon uppe vid holken och rev ned skylten "No cats". Misstänker starkt en ekorre, eller för all del någon av de katter som finns i kvarteret.

Apropå katter fick vi sällskap av grannens katt i dag under trädgårdsarbetet. Den lade sig på rygg och skulle sedan nafsa mig i handen. Hade jag varit kattmänniska hade jag säkert kunnat avgöra om den ville kela eller inte, lite dubbla signaler tycker jag. Å andra sidan har jag mött kattmänniskor som hävdar att katter tycker om en när de biter en i fingrarna och kattmänniskor som säger att det är ett tecken på att det är tvärt om. Så jag vet inte.

I alla fall, när katten tröttnat på att rulla runt i högarna med avklippt lavendel och löv från rabatterna klättrade den upp i ett träd och jagade två skator en god stund innan den smet hem igen och lugnet var återställt.

Förutom årets första trädgårdsarbete har det blivit mycket annat gjort i dag, det måste vara vårsolen som inspirerar. Kvart över sju på morgonen var jag redan på väg från soptippen där vi blev av med ännu ett lass skräp från källaren, därefter bar det av till bilverkstaden för byte till sommardäck. Sedan har det blivit en del städning och annat också, så nu blir det avkoppling resten av dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar