lördag 6 april 2013

Väckt ur vintervilan



En ljuvlig doft spred sig när jag tog upp citronträdet från vintervilan i källaren för att duscha av det. Jag är så glad att det har överlevt sin första vinter i min ägo, jag fick det på min 40-årsdag förra året. Jag har kikat till det och vattnat lite någon gång i veckan på sin höjd under vintern.

Det har fullkomligt rasat blad från trädet och ett tag trodde jag att det var kört. Men trädet har nu friska fina blad och förutom tre lite större gula citroner är det många nya citroner på gång, och blommorna ger den fantastiska doften.

Det kommer att dröja innan citronerna är klara att användas i köket, men till dess kommer trädet att pryda sin plats på balkongen, så fort det blir varmt nog att sätta ut det där. Men det lär väl också dröja.

2 kommentarer:

  1. Vad kul att det klarat första vintern! Faster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är jag verkligen jätteglad för :)

      Radera