torsdag 25 april 2013

Varför bloggar man?



Varför bloggar man? Ja, säg det. Jag har läst ett antal bloggar under flera år, bara några stycken, efter en tid hittar man sina favoriter som man gärna följer i stort sett varje dag. Ibland har jag tänkt tanken att det kanske vore kul att testa att blogga själv, men sedan har jag snabbt ändrat mig.

Tanken har dock kommit tillbaka och för ett par månader sedan gjorde jag slag i saken. Fast egentligen hade jag inte tänkt göra allvar av det, jag var till och med så slarvig när jag registrerade den så det blev sagattsom.blogspot.se istället för sagottsom. Själva bloggen heter ju dock Så gott som så det är inte hela världen, men visst kan jag tänka att jag kunde ha varit lite uppmärksam där i början :)

När jag började bygga upp bloggen insåg jag att det var riktigt roligt. När jag hade fått den ungefär som jag ville ha den efter några timmars knåpande dröjde det ett par veckor innan jag vågade offentliggöra den. Vem skulle vilja läsa den?

Nu ett par månader senare ser jag ju att det faktiskt finns ett intresse för den och det är jag jätteglad för. Det är så roligt att ha läsare, både i Sverige och andra länder världen över, även om jag bloggar för min egen skull, för att jag tycker att det är kul med både bilder och text.
Jag jobbar visserligen med bild och text hela dagarna i mitt jobb som journalist, men det här blir på ett helt annat sätt.
Dessutom kan släktingar och vänner på annat håll följa en del av vår vardag även om man inte har telefonkontakt eller träffas ofta.

En annan anledning till bloggandet är att jag tycker att det är så roligt att leta bra recept på andra bloggar och jag delar gärna med mig av mina favoriter.

Det kan kanske bli mycket detaljer och lite människor på bilderna på bloggen, men det är ett medvetet val. Det är jag och inte resten av min familj som har valt att börja blogga, och jag tycker att man ska vara försiktig med att lägga ut för mycket om sina barn, åtminstone när de är i den åldern att de inte själva kan avgöra vad det innebär.

När man har byggt upp bloggen, vilket inte är så svårt när man väl kommer underfund med hur det fungerar, så behöver bloggandet inte ta så mycket tid. Jag försöker sätta en gräns på ungefär 20 minuter om dagen, ibland tar det kortare tid och ibland längre, det beror mycket på vilken inspiration man har och vad man skriver om :)

Det fina är också att man kan schemalägga inlägg, alltså skriva dem när man har gott om tid och så publiceras de på den dag och tidpunkt man har valt.

Så, funderar du på att starta en blogg, testa!

Ha en fin dag!


2 kommentarer:

  1. Åh jag förstår att du slog till!
    Och håller med om dina tankar om bloggandet, många som ifrågasätter och undrar varför, men jag tycker det förutom det du nämnt också att det är underbart roligt att gå tillbaka i arkivet och minnas godbitar ur vardagen! Sånt som annars helt glöms bort då en blogg täcker upp allt det som varken hör hemma mitt i mellan dagboken och almanackan.
    Kram! /Karolina

    SvaraRadera
  2. Ja Karolina, det tillfället gick ju inte att missa ;)
    Och angående bloggandet: Precis, det blir ju som en dagbok :) Kram!

    SvaraRadera