söndag 5 maj 2013

Egenhändigt gjord receptbok


Fotoböcker är en populär grej som vem som helst kan fixa ihop genom att ladda ned program från nätet. De finns i alla möjliga varianter och priser. Eftersom man kan få med en hel del text också finns det massor av roliga saker man kan göra.

För några år sedan samlade jag ihop de recept som jag bakar oftast och några av min mammas favoriter och gjorde en receptbok som hon sedan fick i julklapp.

Jag fotograferade bakverken men tog även med andra bilder för att göra den mer personlig. Till exempel fanns det ett recept på rosa jitterbuggare som jag bakade till min systers bröllop, och det receptet illustrerades med flera bilder från bröllopsfesten. Titeln blev "Så gott som hembakat".

Förutom att det blev en bra present fick jag samtidigt mina favoritrecept samlade på ett ställe eftersom jag gjorde ett exemplar till mig själv också. Kanske en kul grej att ge bort i Mors dag-present nu i maj om andra uppslag saknas!

4 kommentarer:

  1. Verkligen uppskattad present! Snart ska vi till "lillebror" och gratta, har bakat en !mösatorva", så har vi tur bjuder han på kaffet.

    Kram Mamma

    SvaraRadera
  2. Haha, hoppas ni fick kaffe till "mösatorvan" :) Kram!

    SvaraRadera
  3. Mösatorva!!!:):) Ja vilket namn men sen kommer det ju från Malmbäckskan också:) Kanske ska säga det i cafeet nästa gång....Ingen fattar nått!!!

    Kram Eva

    SvaraRadera