tisdag 7 maj 2013

Födelsedagskalas och tekniska under

På trappan vid ytterdörren

Äppelträdet som vi planterade förra året växer sakta men säkert


Tulpaner på gång
De blå fanns inte här förra året, det gjorde däremot Kärleksörten

Nytt staket är på gång

Stort grattis till min lillasyster som fyller år idag! Hoppas du får en riktigt bra dag! Det ska bli trevligt med kalas senare idag.

Innan dess är det mycket som ska hinnas med, till exempel jobbet där vi ska introduceras i någon ny teknisk skapelse som ska underlätta jobbet ännu mer.

Om jag tänker tillbaka på den tekniska utvecklingen under de 21 år som jag har arbetat som journalist så är det helt fantastiskt så mycket som har hänt. När jag började fanns det kollegor som framkallade sina bilder i ett mörkrum på redaktionen, och de av oss som inte gjorde det fick gå till bussen varje eftermiddag och skicka filmrullarna med busschauffören som sedan lämnade över dem till någon från centralredaktionen som såg till att de så småningom kom in i tidningen.

Dator fanns i alla fall när jag började, även om det fortfarande fanns kvar en skrivmaskin från medeltiden på redaktionen. Internet och mejl skulle det dock dröja ett antal år till innan vi fick.

Jag minns fortfarande när kommunalrådet hade pressinformation och nämnde i förbifarten att det fanns något som hette World Wide Web som var på gång, jag begrep inte riktigt vad han menade och när han började prata om att man skulle kunna skicka brev på några sekunder via datorn lät det också som en lite osannolik grej. Idag är det en självklarhet. Hur klarade man sig utan internet tidigare?

Hur som helst, naturen håller på att explodera i grönska och andra vackra färger. Igår gick jag en sväng i trädgården för att se vad som hänt de senaste dagarna. Tulpanerna håller på att slå ut och på pionbuskarna finns mängder med knoppar som är på gång. Härligt!

2 kommentarer:

  1. Ja visst är det en fantastisk utveckling! Måste väl även jag säga som är så ointresserad av teknik. Kommer ihåg Johnnys första mobiltelefon som han hade på sitt resandejobb....Stor som en tegelsten HaHa.

    Så fint det är i er trädgård, måste komma förbi någon dag o titta på allt:) Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Tur att mobiltelefonerna har krympt, vore inte kul att bära runt en sådan tegelsten i en mobilväska runt halsen ;)))
    Ja, gör ett besök någon dag! Kram

    SvaraRadera