onsdag 8 maj 2013

Vit romantisk dröm

Dimond frost på trappan
Det här köpet var värt varenda krona, trädgårdsbyxor från Garden Girl som sitter så himla bra
Blött på balkongen. När värmen är tillräcklig ska det placeras ut blommor här, bland annat änglatrumpet som jag övervintrat och som växer så det knakar inne på kontoret

Jag hann nästan klippa klart alla gräsmattorna innan regnet började vräka ned men envis som jag är fortsatte jag att klippa den sista lilla biten för att få det klart. Och nu femton minuter senare lyser solen igen.

Jag hann också sätta ut dagens inköp i porslinsstövlarna på trappan: Dimond frost. På nätet beskrivs den som en vit romantisk dröm med outtröttlig blomning i vitaste vitt. Vi hade en på trappan även förra året och jag tycker väldigt mycket om vita blommor, de lyser upp så fint och så ger det ett lugnt intryck.

Förresten så berättade min kollega idag om en blomma som ser ut som att den skickar ut små blixtrar fast den gör inte det egentligen, utan det är ögat som luras på något sätt. Den ska tydligen vara väldigt fin och speciell, men vad den heter var oklart. Någon som vet?

Förra året grävde jag en rundel kring ett av äppelträden och planterade bland annat vit klematis och vit stäppsalvia kring trädet. Meningen är att klematisen ska klättra upp längs stammen och det kommer att bli så fint när den blommar.

Balkongen är det dags att börja planera för också. Misstänker att det kommer att behövas en inoljning av golvet innan växterna flyttas ut. När vi köpte huset var balkongen minimal, min sambo och jag fick precis plats med varsin stol, medan hunden låg halvvägs ut genom dörren. Att bygga ny balkong var ett av de bästa besluten, nu är den rejälare och en perfekt plats för att njuta av kvällssolen.

3 kommentarer:

  1. Ja er balkong är så mysig, blev så bra när ni byggde ut!! Dimond frost är så tacksam, kan ju bli som en stor boll med massa skira vita blommor om man har tur:) Men du vi måste höra med vår vän EVA B var hon sett denna blomma:):) Jag köpte min första pion idag....Härligt:)

    Ha en fin helg. Kram moster E

    SvaraRadera
  2. Ja, den blev vi nöjda med! Heter den Dimond eller Diamond, du som är florist? På kvittot stod det dimond men när jag letade efter den på nätet hittade jag den bara under Diamond frost. Eva hade hört om den blixtrande blomman på ett trädgårdsprogram på radion. När jag googlade hittade jag uppgifter om att det är gula ringblommor och krasse som kan ge den effekten, men om det var dessa som avsågs i programmet vet jag inte.
    Så härligt med pioner, jag såg den på Instagram och den var så vacker :) Ha en härlig helg ni också! Kram

    SvaraRadera
  3. I mina beställningslistor stod det alltid Diamond frost Men jag har alltid sagt Dimond:) Nu kliar det i planteringsfingrarna du...

    Kram E

    SvaraRadera