måndag 22 juli 2013

Att göra en sak i taget - eller helst ingenting alls



Större delen av den första egentliga semesterdagen har gått och den har bland annat ägnats åt att koka jordgubbssylt. En liter jordgubbar och ett paket syltsocker, fem minuters kokning, och sedan var det klart. Kan det bli enklare?

Snart kommer syrran på lite eftermiddagsfika i trädgården, det blir skönt med lite avkoppling i skuggan. För det är väl avkoppling man ska ägna sig åt under semestern ;)

Jag hör till släktet som gillar att vara effektiv, på gott och ont. Det blir gärna lite Alfons Åberg över det, "jag ska bara". Man går för att fixa en grej och på vägen kommer man på en annan grej som man bara ska fixa först och då kom man på en tredje grej.

Ibland skulle jag vilja vara bättre på att koppla bort allt sånt där som "borde" göras. Att lite oftare strunta i att dammråttorna flyger när man öppnar tvärdrag genom huset och att det knappt går att se genom fönstret när solen ligger på, och istället bara slå sig ned i soffan och läsa en bok eller se en film. Men oftast blir det så att "jag ska bara" fixa det och det, sedan blir det dags för boken.

Apropå bok så läser jag just nu en rolig bok, Bloggdrottningen, av Therese Loreskär. Den handlar om en tjej som gör succé som en av Sveriges största hälsobloggare medan hon egentligen mest sitter hemma och käkar godis och snor andras bilder på nyttiga maträtter som hon använder på sin blogg. Det håller så klart inte i längden, men det får ni läsa om själva :)

4 kommentarer:

  1. Att göra en sak i taget, går det? Jag misslyckas allt som oftast med det :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att höra att det är fler än jag som har problem med det ;)

      Radera
  2. Skönt att det finns fler som är såna ;)
    Gott med egen jordgubbssylt..
    //Ewa A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi är inte ensamma har jag förstått ;) Precis, egengjord jordgubbssylt är något helt annat än den köpta. Tror att många tror att det är svårare att göra egen än vad det faktiskt är, det går ju på bara några minuter.

      Radera