onsdag 31 juli 2013

Uppfriskande


Citronträdet trivs på balkongen. Jag är så glad att jag har lyckats hålla det vid liv sedan jag fick det i 40-årspresent förra året, och det kommer bara fler och fler frukter och blommor. Nu har jag nästan så att det räcker till tre liter citrondricka, får väl köpa till en citron i affären så att det räcker.

Citrondricka är väldigt uppfriskande i sommarvärmen, och lätt att göra själv. Det här receptet har jag fått av mamma. Man kan blanda nypressad apelsinsaft i den utspädda citrondrickan för att få mer c-vitamin. Pressad lime ger också saften extra frisk smak.

Citrondricka (3 liter)

3 stora citroner
50 g citronsyra
1½-2 kilo socker
2 l vatten

Tvätta citronerna i hett vatten och torka av dem. Pressa ur saften och skär skalen i mindre bitar.

Lägg saft, skal, citronsyra och socker i en bunke. Koka upp vattnet och häll det i bunken.

Rör tills sockret har smält och låt saften kallna. Sila bort skalen och häll saften på rena kalla flaskor. Förslut och förvara saften kallt. Späd sedan med vatten till lagom styrka när du ska dricka den.

2 kommentarer:

  1. Vad gott! Älskar allt med citron! :) Som tur är finns det määääängder av citroner här nere, bara att plocka som man vill. :)

    SvaraRadera
  2. Det är nästan så att jag blir lite avundsjuk, skulle hemskt gärna ha massor av citronträd i den svenska naturen också ;)

    SvaraRadera