tisdag 20 augusti 2013

Bra att ha-grej


Ibland köper man på sig prylar som man har fått för sig kan vara bra att ha. Ibland svarar de upp till förväntningarna, ibland är de mest komplicerade eller lite halvdåliga och blir liggande oanvända i kökslådan.

Moster Huldas äppelsvarv hör till kategorin bra att ha-grej som verkligen är bra. En sådan köpte jag för flera år sedan och är riktigt nöjd med den. Äppelpajen blir klar på nolltid när svarven både skalar och skivar äpplet och tar bort kärnhuset.

Om äpplet är väldigt ojämnt kan resultatet bli lite si och så, då kan man få skala bort lite i efterhand, och det kan också hända att den går snett igenom kärnhuset, men för det mesta funkar det väldigt bra. Går ju även att använda på potatis och päron till exempel, fast det har jag inte testat än.

2 kommentarer:

  1. Det där verkar vara en toppenpryl. Jag drar mig för att göra äppelkaka, eftersom jag tycker att det är besvärligt att kärna ur äpplena.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ska du absolut satsa på en sådan :) Ibland kärnar den ju som sagt ur lite snett om äpplet är lite konstigt i formen eller om man har satt fast det snett, men för det mesta blir det jättebra resultat.

      Radera