tisdag 27 augusti 2013

Hela Sverige bakar


Till min stora glädje såg jag att programmet Hela Sverige bakar är tillbaka i tv-rutan den 12 september. Förhoppningsvis dyker en ny säsong av förlagan, The Great British Bake Off, upp framåt hösten också. Där finns mycket gott att titta på :)

Förra året sökte jag till Hela Sverige bakar som en kul grej men drog mig ur i andra castingomgången. Det här med tv är inte alls min grej. Men det är desto roligare att titta på programmet, även om man nästan blir svettig i tv-soffan när man ser hur deltagarna stressar på vid sina bakbänkar, tappar tårtor i golvet och så vidare. Men de är otroligt duktiga och man blir inspirerad.

I helgen när jag blev bjuden på kafé åt jag en riktigt god citronpaj. Här är ett bra recept på en sådan som kommer från bloggen Louise´s spis. Vill man kan man servera den med hallonsås eller vispad grädde eller vaniljglass.

Citronpaj

Botten:
4 dl vetemjöl
1,5 dl florsocker
125 g smör
1 ägg

Fyllning:
2 citroner, rivet skal och saften
6 ägg
2,5 dl strösocker
2 dl vispgrädde

Hallonsås:
200 g färska hallon
4 msk strösocker
2 dl vatten

Blanda alla ingredienser till botten. Tryck ut degen i en springform, cirka 26 centimeter i diameter, och ställ den i kylen minst en timma.

Sätt ugnen på 200 grader och grädda botten i cirka 15 minuter. Låt den sedan svalna.

Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt rivet skal från citronerna, citronsaft och grädde. Sänk ugnsvärmen till 150 grader. Häll fyllningen över botten och grädda i 50-60 minuter. Låt pajen svalna och sätt den sedan i kylskåpet.

Koka bären, sockret och vattnet till såsen på svag värme tills bären är genomkokta. Sila såsen och låt den svalna.

Sikta florsocker över den kylda pajen innan servering.

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att få följa nya bakare i rutan i höst! Förstår att tv inte passar alla, inte heller mig, och särskilt inte de galna stressmomenten som mat- och baktv innebär. Men kan inte låta bli att tro att du hade klarat dig fint! Däremot nöjer jag mig gott och väl med dina inspirerande recept via nätet!

    Hoppas ni har det fint i Mönsterås, stor kram! /Karolina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karolina :) Du hade ju annars platsat i programmet med dina goda bakkunskaper ;) Här i Mönsterås är det bara fint, hoppas att det är samma hos dig. Kram!

      Radera