torsdag 8 augusti 2013

Månsken


Några av de lokalt tillverkade hantverken hos Månsken

I dag blev det ett litet semesteravbrott eftersom jag skulle jobba förmiddag i butiken Månsken här i Mönsterås. Den drivs av en förening som består av hantverkare. Är man medlem där är det önskvärt att man hjälper till att hålla butiken öppen.

Där säljs bland mycket annat min systers och mina trädgårdsprodukter. Det är ett speciellt hus, ett kulturmärkt köpmannahus från 1700-talet som dessutom är Mönsterås äldsta trähus.

Jag jobbade tillsammans med härliga Anette som bland annat driver Anettes kakeri som jag tidigare har berättat om. När vi skulle fika hade vi turen att hitta massor av kakor som blivit över efter det gammaldags kafferep som Månsken hade tidigare i veckan.

Jag har tidigare hjälpt till lite i min sambos affär när det har behövts så själva butiksjobbet är inte främmande, däremot är det ju lite olika rutiner. Till exempel har Månsken en kassaapparat av betydligt äldre modell som man får stå och veva på i stället för att trycka på en knapp som man gör på de mer moderna.

Efter Månsken plockade jag upp sambo och son och fortsatte till restaurangen i hamnen där jag hade kunnat äta ihjäl mig på den italienska buffén. De hade bland annat varma fetaostknyten (fetaost i små smördegsbollar) och hade jag inte varit så väluppfostrad hade jag lätt kunnat ta allihop ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar