söndag 11 augusti 2013

Pinsamma mamman


Att tonåringar tycker att deras föräldrar är pinsamma när de ska berätta något om sina barn är ju allmänt känt. Det gäller dock även sexåringar.

Häromdagen skulle jag berätta för min bror när vi var ute och åkte bil om en rolig konversation som sonen och jag haft. Men jag hann inte mer än ett par ord förrän jag hörde "Håll klaffen" från baksätet. Sonen lät väldigt bestämd så det blev inte mer berättat.

Att umgås med en sexåring skulle annars innebära material till en hel bok, tror jag. Alla dessa funderingar om saker och ting och livet, och hur mycket klokhet det finns hos ett litet barn. Det är sådant som man blir alldeles fascinerad av. Och visst blir det många skratt - så länge man kommer ihåg att skratta med barnet och inte åt det :)

2 kommentarer:

  1. Det var ju en intressant reaktion. Han kanske inte ville förödmjukas inför din bror?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Respelion! Min son är det finaste jag har och jag skulle aldrig någonsin förödmjuka honom. I det som jag hade tänkt berätta fanns inget som kunde förödmjuka honom, utan det var bara ett underbart exempel på en konversation mellan en vuxen och ett litet barn. Men nu ville han inte att jag skulle berätta och då respekterade jag honom genom att inte göra det. Med vänlig hälsning Åsa

      Radera