lördag 14 september 2013

Bakning för hela slanten

Ordningen återställd i köket igen :)
Jitterbuggare, receptet hittar ni här
Färdigjäst bulldeg
Finaste bakskålen, eller hur? :)

Egentligen valde jag ju helt fel dag för bakning. Soligt och drygt 20 grader varmt ute. Men så blev det i alla fall. Det planerade fikabesöket hos min syster blev uppskjutet och eftersom jag inte har bakat något på hela veckan så tänkte jag att jag passar på idag. Underbart goda bullar blev det, liksom jitterbuggare och cookies med apelsin, choklad och hasselnötter (det receptet får ni i morgon).

Mellan jäsning och gräddning hann jag också städa större delen av huset och avverka tvätthögen i tvättstugan, så när jag om en stund går ut och sätter mig i kvällssolen på balkongen kan jag pusta ut efter en riktigt effektiv dag. Att jag hann allt detta idag innebär ju att jag kan se fram emot en väldigt lugn dag imorgon :)

Just det, jag fick ju ett uppdrag av sexårige sonen idag. Han har ändrat sina framtidsplaner. I stället för att ha en godisaffär intill sin pappas butik så är planen nu att bygga en stor och rejäl bilhall där han kan sälja bilar för 5 000 kronor styck. Jag fick följande tillsägelse: "Ring den där kommunen för det vet jag inte vem det är, och fråga var jag kan bygga den". Barn är underbara!

12 kommentarer:

  1. Vi skulle ha gjort chokladbollar men det hann vi inte med idag. I morgon kanske. Jitterbuggare har jag försökt baka en gång med miserabelt resultat. Det verkar vara väldigt gott...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Chokladbollar är en favorit här :) Ja, jitterbuggare är väldigt goda, så jag tycker att du ska göra ett nytt försök :) Jag kavlar ut degen mellan två bakplåtspapper så blir det lite enklare, sedan breder jag ut marängen över degen och rullar ihop med hjälp av bakplåtspapperet som är kvar underst.

      Radera
    2. Det var just kavlingen som det hela föll på. Jag ska testa ditt tips med bakplåtspapper.

      Radera
  2. Du har varit väldigt flitig idag :)
    Jag köper en bil av sonen om den är bra..det är ju ett klipp ;))
    //Ewa A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Ewa, en del dagar går det undan :) Jag ska hälsa sonen det, skulle tro att bilarna kommer att ha strykande åtgång ;)

      Radera
  3. Ojojoj vad gott! Goa unge, jag köper också en bil av honom, paxa en är du snäll. Hugo berättade för mig häromdagen att han visst vem som födde den första mannen på jorden. Vem då, frågade jag. Aaaamen, en dinosaurie vet du väl, sa han. Jaha, vad hette han då? Det var ju han den där Jesus mamma, vad lärde du dig i skolan egentligen? sa Emil då :)Vi har visst missat en del av religionsundervisningen här hemma ;) Ses senare idag! Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, så underbart :) Låter dock som att det skulle behövas ett besök på kyrkans barntimma ;) Bilen är paxad förresten! Kram

      Radera
  4. Var har du hittat matskålen? Helt underbar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skålen är av märket Rice. Det är flera år sedan jag köpte den så tyvärr kommer jag inte ihåg var jag fick fatt i den.

      Radera
    2. Rice är bra på att göra snygga saker!

      Radera
    3. Ja, det går att hitta mycket fint från Rice :)

      Radera