måndag 16 september 2013

I kloster

Apelsinpannacotta med chokladhjärta

För 16 år sedan fick jag för mig att jag skulle testa hur det är att gå i kloster, fast bara för tre-fyra dygn. Jag hade alltid fascinerats av hur man kunde välja att leva sitt liv i kloster och då dök möjligheten upp att få nyfikenheten stillad.

Ett munkkloster i Skåne blev det, närmare bestämt hos karmelitbröderna. De lever sin tillvaro i tystnad. Enda gången på dagen som de talade med varandra var en timma efter maten. Att bo hos dem som gäst innebar naturligtvis att man respekterade deras regler och alltså höll jag också tyst hela dagarna.

Det var en annorlunda erfarenhet. I början var det rätt skönt, men när man kom ut därifrån kände man ett stort behov av att få prata med folk igen. Bara en sådan sak som att man under middagen vill ha smöret som står i andra änden av bordet och inte kunna säga det, utan få vänta tills man får ögonkontakt och på så vis göra sig förstådd. Men det funkade det också så klart.

Jag kommer aldrig att glömma dygnen i klostret. Än i dag minns jag känslan när dova klockor ringde ute i korridoren med kalkstensväggar tidigt tidigt tidigt på morgonen för att kalla till mässa, och hur munkarna i sina långa bruna kåpor under tystnad skyndade dit.

Jag minns den värme man välkomnades med och jag minns en fantastisk dessert som vi fick. Eftersom det inte var tillåtet att prata hur som helst blev det aldrig av att jag tog reda på vad det var för något, men i helgen när jag gjorde en apelsinpannacotta insåg jag att det kanske kan ha varit något åt det hållet i alla fall. Så det här får duga :)

Apelsinpannacotta

2,5 gelatinblad
4 dl grädde
0.5 dl socker
0,5 vaniljstång
Rivet skal från en apelsin
2 msk pressad apelsinsaft

Gelé:
2 gelatinblad
2 dl pressad apelsinsaft

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten under fem minuter. Skrapa ur fröna ur vaniljstången.

Blanda grädde, vaniljstång med frö, socker, apelsinskal och saft i en kastrull. Koka upp. Ta kastrullen från värmen och låt det stå och dra i tio minuter.

Ta bort vaniljstången. Krama ur gelatinbladen och smält dem i grädden. Häll upp pannacottan i portionsformar och låt dem stå i kylen i tre timmar.

Gelén: Lägg gelatinbladen i kallt vatten i fem minuter. Värm en deciliter av apelsinsaften. Krama ur gelatinbladen och lägg dem i den varma saften. Rör i resten av saften och häll gelén över pannacottan. Låt stå i kylen i en timma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar