tisdag 17 september 2013

Månadens sötsak - citrus



Det blev en del funderande hit och dit innan jag bestämde mig för att testa ett nytt recept i utmaningen Månadens sötsak. Temat för september månad är citrus och det passade ju bra eftersom jag plockat av de första citronerna från vårt citronträd.

Då jag aldrig kan få nog av lakrits fick det bli en citron- och lakritskaka, den perfekta kombinationen och dessutom en mycket snabb och enkel kaka att baka. Här har ni den:

Citron- och lakritskaka

75 g smält smör
2 ägg
2,5 dl socker
2,5 dl vetemjöl
1 tsk rivet citronskal
4 lakritskolastänger (typ Käck)
Lakritspulver

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt det smälta smöret, mjölet och citronskalet och blanda. Häll smeten i en smord och bröad form, cirka 24 centimeter i diameter.

Skär lakritskolan i bitar och strö över smeten. Strö över lite lakritspulver för extra lakritssmak. Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 30 minuter. Låt kakan svalna.

2 kommentarer:

  1. Den såg fantastisk god ut kommer jag absolut att testa.... har inte bakat med lakrits innan .... Kul med sötasakers teman man får alltid roliga tips. Fin blogg du har

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det tycker jag absolut att du ska testa, lakrits kan man inte få för mycket av ;) Ja, visst är det en rolig utmaning hon har på Söta saker, där går det att hitta hur mycket inspiration som helst!

      Radera