måndag 23 september 2013

Om man kunde låna lite mer tid


Jag har blivit tusen kronor rikare och en keyboard fattigare. För mindre än ett år sedan baxade jag ut en keyboard från den lokala musikaffären och tog den med mig hem.

Jag har under många år haft en dröm om att lära mig spela piano ordentligt och jag har sett framför mig hur jag skulle sitta vid en vacker vit flygel och hänföra familjen med mitt spelande. Hur nu det skulle ha gått till, för någon flygel skulle absolut inte få rum hemma hos oss, såvida man inte slänger ut matsalsmöblerna eller bygger ut huset förstås.

I alla fall så nöjde jag mig med en keyboard med massor av finesser och jag beställde notböcker på nätet. Jag utnyttjade också Robert Wells pianoskola på nätet, vilken är alldeles utmärkt eftersom man hela tiden får glada tillrop från Wells själv om vilken fantastiskt duktig elev man är (att de glada tillropen kommer per automatik behöver man ju inte låtsas om).

Eftersom jag är utrustad med lite för lite tålamod hoppade jag över nybörjarlåtarna och gick direkt på de där som jag skulle vilja kunna spela, till exempel Abbalåtar och liknande.

De första veckorna ägnade jag faktiskt ett antal timmar åt att lära mig spela, och jag kom en liten bit på vägen. Sedan kom en köksrenovering i vägen och jag tänkte att efter jul, när allt har lugnat ned sig, då tar jag tag i spelandet igen.

Så passerade julen och inte blev det så mycket mer tid över för det. Många intressen och ständigt nya projekt gjorde att keyboarden bara blev stående. Så småningom hamnade den i kartongen igen och efter ytterligare en tid hamnade den nere i källaren.

Nu har jag insett att jag får sällan den där tiden över, det är för mycket annat som jag prioriterar före hela tiden. Och tyvärr går det ju inte att låna mer tid, man har sina 24 timmar per dygn och dem får man nöja sig med. Därför blev det en ny ägare till keyboarden i dag. Och så blev det ännu lite tommare i källaren, en grej mindre som står och samlar damm.

6 kommentarer:

  1. Nej! Och vi som väntat på en riktigt musikalisk kväll !! (hi.Hi)

    Kram M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag är ledsen att behöva göra er besvikna :) Eller så ska ni vara tacksamma ;) Kram Åsa

      Radera
  2. Hahaha, vad fan, vem ska nu sköta bakgrundsmusiken på julafton?! Johan har ju spelat trumpet så ni hade ju blivit en fin liten orkester :) Kram Anna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tänkte inte på det :) Johan får väl helt enkelt köra solo! Kram Åsa

      Radera
    2. Han fick sluta, för han tog i så när han skulle blåsa så han fick ont i öronen :) Sorry!

      Radera
    3. Då tror jag att vi hoppar över livemusiken i år ;)

      Radera