söndag 1 september 2013

På vift till nytt gårdskafé

Gamla möbler har man inrett kaféet med
Vackra tapeter klär väggarna. Lampor och gardiner från Ikea
Läsk hade man inte, däremot mjölk från gårdens kor
Enda läsningen på gårdskaféet: Land naturligtvis :)
Den som vill kan gå i en labyrint i majsfältet, men vi nöjde oss med att fotografera dessa

I dag gav vi oss ut på en liten fikautflykt bara sambon och jag, eftersom sonen hellre ville vara hos kompisar och leka en stund. Vi åkte till ett helt nyöppnat gårdskafé på Rugstorps lantgård, som hade premiär förra helgen. Det är en familj som driver detta tillsammans. De har även ett bageri där.

Då det nästan blåste halv storm utanför knutarna valde vi att sitta inne och det var så vackert inrett. Och viktigast av allt, fikat var gott :) Läsk fanns inte att köpa, däremot mjölk från gårdens egna kor. På ett anslag vid kakdisken kan man för övrigt se exakt vilka av korna det är som har bidragit med dagens mjölk. Det är en kul grej, mer närproducerat än så kan det knappast bli.

En annan rolig grej, som dock vi hoppade över, var att de har en majslabyrint på gården. Det är alltså en labyrint i majsfältet.

Efter gårdsbesöket bar det av hem till mina föräldrar för att hämta dagens middag - min kära mamma hade nämligen lagat raggmunkar som hon skickade med oss! Tack för det :)

Nu har jag dammsugit och torkat golv så att det doftar gott av såpa i huset och klippt gräs (det är en gräsmatta som växer dubbelt så fort som alla de andra och som alltid behöver klippas en gång extra) så nu ska jag sätta mig med Björn Hellbergs bok Skarprättaren som kom ut förra året och som jag helt har missat.

2 kommentarer:

  1. Vad bra att raggen smakade bra, här i huset luktar det fortfarande stekos, lillebror får sina till lunch imorgon.Vi har precis varit ute på en promenad runt ån, det kom en regnskur,men det är ju bara vatten,eller hur A!!
    Kram M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att doften hänger kvar ett tag :) Så skönt med en promenad, även om det blev en blöt sådan. Som sagt, lite regn har ju ingen dött av ;) Kram!

      Radera