torsdag 26 september 2013

Paj med kokos och äpple


Den här äppelpajen med kokos testade jag för första gången i går. Originalreceptet hittade jag hos Danielle som driver bloggen Heavenly cupcake, men jag gjorde om det lite eftersom jag saknade vissa ingredienser hemma och det receptet som jag skriver här är så som jag gjorde den. Danielles hittar ni om ni följer länken.

Äpple- och kokospaj

4-6 äpplen
2-3 msk farinsocker
1 msk kanel
1 dl kokosflingor
2 dl havregryn
2 dl mjöl
1,5 dl socker
200 g smör

Kärna ur äpplena och skär dem i mindre bitar. Stek dem tillsammans med farinsocker och kanel. Det blir ungefär som en kolasås som äpplena marineras i. Lägg dem i en pajform.

Blanda övriga ingredienser till en smuldeg. Strö den över äpplena och grädda i 200 grader i cirka 30 minuter, tills pajen fått färg. Servera med vispad creme fraiche eller vaniljsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar