onsdag 4 september 2013

Some more pie!





Populära konditorn och bakboksförfattaren Roy Fares ska vara programledare för tv-programmet Dessertmästarna i höst. Jag är säker på att det programmet kommer att bli ett av dem som jag kommer att uppskatta mest den här hösten, det lär vara fullt av inspiration gissar jag.

"Sött med Roy" heter hans egen spalt i tidningen Hembakat och i det senaste numret delar han med sig av ett fantastiskt recept på S´mores pie till den som älskar kombinationen av chokladtryffel, kex och maräng. Eftersom jag lätt hör till den kategorin var jag naturligtvis tvungen att testa det och jag blev inte besviken.

S´mores pie

Pajskal:
100 g smör
15 digestivekex
2 msk strösocker

Chokladtryffel:
300 g mörk choklad (70 procent)
3,5 dl vispgrädde
2 dl minimarshmallows

Italiensk maräng:
125 g äggvita (4 stycken)
50 g vatten (0,5 dl)
210 g strösocker (2 1/4 dl)

Pajskalet: Sätt ugnen på 180 grader. Smält smöret. Mixa kexen och blanda dem med sockret. Tillsätt smöret och blanda. Tryck ut massan i en form med löstagbar kant, cirka 22 centimeter i diameter. Grädda mitt i ugnen i 10 minuter. Låt det sedan svalna helt.

Chokladtryffel: Hacka chokladen och lägg den i en bunke. Koka upp grädden och slå den över chokladen. Låt stå några minuter och mixa slätt med en stavmixer (eller elvisp som jag använde). Lägg plast över och låt svalna i rumstemperatur.

Lägg minimarshmallows i botten på pajskalet och häll tryffeln över. Sätt in den i kylskåpet så att tryffeln sätter sig.

Maräng: Vispa äggvitan till hårt skum. Koka upp vatten och socker till 121 grader. Häll i en tunn stråle ner sockerlagen i äggvitan och vispa samtidigt med elvispen på maxhastighet. Fortsätt att vispa så tills marängen är ljummen.

Fördela marängen jämnt över hela pajen eller spritsa bollar. Bränn av den med en gasbrännare.

2 kommentarer:

  1. Åh jisses så gott det lät! Det måste provas omgående! :-)
    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att du ska göra :) Kram!

      Radera