måndag 7 oktober 2013

Att inte alltid hänga med

Lavendeln i full blom i oktober

Det är tur att det finns datorer och internet. Hur skulle man annars få reda på vad saker och ting betyder här i världen? Om man nu inte kan fråga någon alltså. Och ibland vill man ju inte avslöja att man faktiskt inte alltid hänger med.

Ta till exempel alla mer eller mindre moderna förkortningar och uttryck. Jag kom att tänka på det när jag såg rubriken på ett inlägg hos fina bloggen Knorkan (följ länken så hittar ni ett vackert exempel på hur man kan göra hemmagjorda stjärnor). DIY löd rubriken. Numera vet jag att det betyder Do it yourself, men det är inte länge sedan som jag var tvungen att kolla upp den här förkortningen.

"Lol" är en annan sån där förkortning som det tog ett tag att snappa upp, laughing out loud. "Trivselrulle" dök upp i helgen när jag surfade runt på nätet och det visade sig vara en trevligare benämning på bilring.

Och - från en sak till en annan - så ska vi ju inte tala om alla sångtexter som man har hört fel på genom åren. Visst hände det till exempel att jag någon gång undrade varför Björn Borg, Tomas Brolin och Dr Alban sjöng "Aladdin längtar efter sommaren", men jag tänkte inte så mycket mer på det. Inte förrän jag såg texten i tryck och insåg att de inte alls sjöng om Aladdin, utan "Alla vi längtar efter sommaren"...

Men hur konstigt det än kan bli så kan man vara ganska säker på att man inte är ensam om att inte ha fattat. På den här sidan om felsjungna låtar hittar man både detta och många andra roliga exempel.

2 kommentarer:

  1. Det är inte alltid så lätt att hänga med :) Kommer ihåg för många år sedan när Kent sjöng "Du är som jag när du dansar" och min vän Mia W sa att hon tyckte texten var så töntig, "Vem sjunger "Du sa mjau när du dansa" liksom?" :) Kram lillasyster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, den var bra :) Kram storasyster!

      Radera