söndag 6 oktober 2013

Lakritsbollar


Antingen älskar man dessa eller så gör man det inte, tror jag. Släpper man tanken på vanlig chokladboll och älskar lakrits i alla dess former så vågar jag nästan lova att man faller för dessa.

Receptet hittade jag i nya numret av tidningen Hembakat som kom i veckan. Där fanns för övrigt en massa kul varianter på chokladbollar, men dem har jag inte hunnit testa än.

Lakritsbollar

4 dl havregryn
1 dl florsocker
1,5 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1,5 msk lakritspulver
0,5 dl kokosflingor
100 g rumsvarmt smör
ca 1 msk vatten

Garnering: Lakritsströssel (men jag tog chokladströssel eftersom lakritsströssel inte gick att hitta i affären)

Blanda havregryn, florsocker, kakao, vaniljsocker, lakritspulver, kokos och smör i en bunke. Tillsätt lite vatten om smeten är torr.

Rulla bollar och rulla dem i strössel. Förvara i kylskåp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar