lördag 5 oktober 2013

Myslördag



Att vakna och höra att det regnar har hög mysfaktor, även om man vet att man snart ska gå ut i det där regnet för att gå på höstmarknad i köpingen.

Nu hade vi sådan tur att det hann sluta regna lagom till marknadsbesöket och för en stund sedan var det till och med nästan så att solstrålarna hittade fram bland molnen, men nu har de gått och gömt sig igen.

För egen del blev det inte ett enda inköp under marknaden. Jag var frestad att köpa Iris lights som har blivit så populära, ljusslingor med vackra bollar i alla möjliga färger. De säljs i den nya inredningsbutiken som öppnade bredvid tidningsredaktionen i dag. Det är så fint att lysa upp med sådana nu i höstmörkret. Men det var mycket folk i butiken så det får bli ett inköp en annan dag. Jag har ju nära från mitt jobb :)

Efter marknaden blev det fika och då bjöd jag bland annat på toscapäron, en av världens enklaste desserter och snabb att göra också. Det är en gammal favorit som varit bortglömd länge.

Eftermiddagen tänker jag till exempel ägna åt att ta in trädgårdsmöblerna, det känns som att det är dags för det nu.

Toscapäron (4-6 portioner)

8-12 päronhalvor

Toscaglasyr:
1 dl flagad mandel
50 g smör
3/4 dl socker
1 msk vetemjöl
2 msk mjölk

Sätt ugnen på 225 grader. Lägg päronhalvorna i en ugnssäker form. Smält smöret i en kastrull och tillsätt övriga ingredienser. Koka upp under omrörning. Häll glasyren över päronen och grädda tills ytan fått vacker färg, cirka tio minuter. Servera dem ljumma med vaniljglass eller vispad grädde.

Jag gjorde dubbel sats av glasyren. Vill man kan man byta ut päronen mot äpplen och ibland har jag använt ananasringar i stället för päron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar