söndag 27 oktober 2013

Spöklika förberedelser

Muffinsformar från Baka & dekorera
Chokladmuffinsen är spritsad med en blandning av philadelphiaost och nutella. Spöket är gjort av modellpasta

Här har vi förberett en del inför fredagens spökfest. Sonen vill helst att allt ska ske i dag, det vill säga halloweenpyntning av cupcakes och kladdkaka och annat, upphängning av spindelnät med tillhörande odjur i, tändning av pumpalykta och så vidare.

Det mesta av det sparar vi dock till torsdag och fredag förmiddag. Eftersom det är höstlov har vi tid över då. Men när vi bakade chokladmuffins i dag passade vi på att provdekorera lite och resultatet ser ni här.

Spöket är gjort av modellpasta som kavlats ut, sedan tog jag ett runt mått så jag fick ut en rundel som jag sedan lade över en rund godisklubba så att det föll ner som ett spöke. Sedan var det bara att sticka ned klubbpinnen i muffinsen. Spökögon gjorde vi av två saltlakritsflakes, annars kan man ju alltid använda livsmedelsfärg eller chokladsås och måla dit dem.

Förutom att det är ett bra sätt att få till ett spöke så blir ju klubban en extra överraskning.

Idén till detta har jag snott från Baka och dekorera och i all hast blev det inte alls lika sött som deras, men det fick duga i dag. Tanken var mest att visa lite vad man kan göra på ett ganska enkelt sätt.

4 kommentarer:

  1. men så fränt det måste jag vidarebefodra till min dotter och deras kalas.Tack för tipset.
    ha en fin vecka
    kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är spökena tuffa :) Extra populärt bland barnen också när de plötsligt hittar en godisklubba mitt i bakverket! Ha en härlig vecka du också! Kram Åsa

      Radera
  2. Detta blir något att se fram emot!!
    Kram M

    SvaraRadera