fredag 4 oktober 2013

Världens bästa kladdkakor



Världens bästa kladdkakor. En bok med den titeln kan man ju liksom inte bara passera utan vidare. Bara framsidan gör ju att man känner att den tillhör kategorin "måste ha".

Husmorsorna Emma Hambergs och Anette Rosvalls nya bok befinner sig alltså numera hemma i mitt kök och det recept som jag testade först var en citron- och lakritskaka. Den har jag gjort två gånger på en vecka. Med andra ord kan jag rekommendera receptet.

Precis som Mattias Kristianssons bok Bake my day, som jag skrev om tidigare i veckan, är den här boken skriven med en stor portion humor och det är ett nöje bara att läsa texterna.

Citron- och lakritskaka

100 g smör
150 g vita chokladknappar (eller hackad vit choklad går naturligtvis lika bra)
2 ägg
2 dl socker
Rivet skal och saft från en citron
2,5 dl vetemjöl
1,5 dl minimaränger (mina tog slut så jag krossade vanliga maränger)
1,5 dl lemoncurd

Lakritstopping:
0,5 dl vispgrädde
50 g rumsvarmt smör
60 g lakritskola, typ Käck, i småbitar
50 g hackad mörk choklad
(Jag hällde även i lite lakritspulver för att förstärka lakritssmaken lite extra)

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret och häll i den vita chokladen. Ta kastrullen från värmen och vänd runt chokladen så att den smälter.

Vispa ägg och socker fluffigt. Rör ned chokladsmöret. Häll i citronskal och saft. Sikta i mjölet. Blanda smeten. Häll sedan i marängerna och lemoncurden.

Häll smeten i en smord form med löstagbar kant. Grädda i 20-25 minuter, se till så att den inte blir överbakad. Låt kakan svalna helt innan du lägger på lakritstoppingen.

Lakritstoppingen: Koka upp grädde och smör, ta kastrullen från plattan och häll ner det finhackade lakritsgodiset. Rör tills alla bitarna har smält. Blanda i lite lakritspulver om du vill förstärka smaken. Häll glasyren över kakan och ställ den i kylen i ett par timmar.

Om man vill kan man garnera med citronflingsalt och kanderade citronskivor. Jag hällde på lite färgglatt strössel i brist på annan dekoration.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar