tisdag 12 november 2013

Äppelpaj med flingsalt


Både i går och i dag har en överbelastad handled hållit mig borta från jobbet. Med andra ord har jag haft två dagar fyllda med mys och avkoppling och lite småfixande här hemma utan att belasta handleden alltför mycket. I morgon hoppas jag dock att vara tillbaka på jobbet som vanligt.

Den här äppelpajen gjorde jag häromdagen, jag tror att jag har hittat receptet i Buffé:

Knäckig äppelpaj

Sätt ugnen på 200 grader. Smält 150 g smör i en kastrull tillsammans med 2 dl råsocker, 0,5 dl ljus sirap och 0,5 dl vispgrädde.

Ta av den från värmen och blanda i 3 dl havregryn, 1,5 dl vetemjöl, 0,5 tsk bakpulver och 1 tsk flingsalt.

Skala, kärna ur och skär cirka 600 g äpplen i klyftor. Lägg dem i en smord pajform. Fördela smeten över. Grädda mitt i ugnen i cirka 30 minuter tills pajen är gyllenbrun. Servera med grädde eller vaniljsås.

6 kommentarer:

  1. Den hørtes god ut ! Spennende med litt annen vri på eplekakken ! God kveld til deg !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ofta kör man (jag) med samma favoritrecept på äppelkaka så ibland är det roligt att testa lite andra. En härlig kväll önskar jag dig också! Kram Åsa

      Radera
  2. Vad gott det ser ut!! :)

    Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir som lite kolasmak på knäcksmeten, och så gillar jag när det är lite flingsalt i också. Kram Åsa

      Radera
  3. Det låter som en mycket god äppelpaj som måste bakas.

    SvaraRadera