lördag 9 november 2013

För ett år sedan...

 

... hände det att jag vaknade på nätterna utan att kunna somna om. Istället låg jag och räknade i huvudet på olika mått i köket. Då var jag nämligen mitt uppe i planeringen av vårt nya kök och det var bara veckor kvar till dess att den stora lastbilen från det stora möbelvaruhuset skulle stanna till ute på gatan och fylla ett helt vardagsrum med inredningen till det nya köket.

Innan det kom så långt som till leverans och installation blev det dock en del sömnlöshet som sagt. Jag föreställde mig vilken katastrof det skulle bli om vi hade mätt fel någonstans, tänk bara vad en ynka felmätt centimeter kan ställa till med när rören till diskhon ska komma på plats eller en skåpsstomme ska klämmas in bredvid en annan.

Vi mätte och mätte, beställde till och med hit en firma som mätte eftersom jag inte litade på våra egna mått. Det slutade dock med att vi ändå använde våra mått eftersom jag inte tyckte att firmans mått stämde överens med verkligheten på vissa ställen.

Besöken hos köksleverantören var inte heller helt problemfria. Vid ett tillfälle blev jag ensam kund kvar i ett mörkt och låst Ikeavaruhus eftersom hela köksbeställningen på något konstigt vis försvann i systemet precis när jag skulle betala. Allt fick göras om, varenda litet handtag fick läggas in på nytt i datasystemet.

Men så kom köket på plats ett par dagar före jul. När sambon väl smält chocken över att det blev en porslinsdiskho (porslinshon var den lilla detaljen som jag hade "glömt" att nämna ;) så tror jag att vi alla var nöjda och glada över det nya köket.

Allt det här kom jag att tänka på häromdagen när jag rensade bland papper och hittade köksritningarna med alla mått och anteckningar. Och då kändes det extra skönt att veta att man i år kan julstöka i lugn och ro utan att det är renoveringsstök med ett gäng hantverkare på plats från morgon till kväll.

4 kommentarer:

  1. För fyra år den var vi i samma sits..lagom tills vi rivit ut det gamla köket med stommar och allt så drabbas sambon av diskbråck och hamnar på lasarettet i en vecka..mindre kul kan jag lova..men sent om sider blev det färdigt och jag var så nöjd :)
    Nu verkar det som att vi får gå igenom det en gång till av div orsaker..det känns lite snopet..vi utgick från luckorna när vi gjorde köket..men det löser sig väl och det får vara tills efter jul..
    Ewa A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så typiskt, både diskbråcket och att ni får göra om igen. Men ni gör nog rätt i att vänta till efter jul, för det är verkligen inte roligt när allt är upp- och nedvänt när man vill stå och baka lussekatter och koka knäck :)

      Radera
  2. Och fint som snus blev det!!! HaHa vad roligt med diskhon....ja allt behöver de ju inte veta;)

    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva! Nej, ibland får man vara lite smart också ;) Kram Åsa

      Radera