torsdag 28 november 2013

Ingen jul utan moreller


Något som jag förknippar starkt med julen är moreller, och då menar jag inte de där körsbären som går under den benämningen, utan ett julgodis. Jag tror inte att jag har upplevt en enda jul utan just moreller.

Varifrån receptet kommer ursprungligen vet jag inte, men det har använts av flera generationer i min släkt. För min mamma innebär moreller också en stor dos barndomsnostalgi eftersom hennes mormor Ebba gjorde dessa när hon var barn. Ebba gjorde små söta korgar och fyllde dem med moreller. Här är receptet för den som vill prova:

Moreller

Koka ihop 5 deciliter grädde, 5 dl socker och cirka 20 gram smör. När smeten klarar kulprovet är den färdigkokad (det kan ta ganska lång tid). Häll i 3/4-1 deciliter kakao och 50-100 gram finhackade nötter och rör ihop. Häll upp på plåt med bakplåtspapper och låt stelna i kylskåpet. Skär sedan i bitar.

6 kommentarer:

  1. Å dom är så goda! /Faster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de är underbara :) Kram Åsa

      Radera
  2. Moreller är verkligen smaskens, och väcker minnen av mormor Ebba.
    Kram M

    SvaraRadera
  3. Håller med Anita, väcker många minnen, när mormor Ebba lyfte på locket till morellerna då var det jul:) Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så härligt med sådana minnen :) Kram Åsa

      Radera