tisdag 19 november 2013

Krämig risgrynsgröt


Det blir en del tjat om jul och julförberedelser nu kanske, men jag har verkligen drabbats av den stora jullängtan! Jag gör allt för att inte tjuvstarta med glöggen för den premiären vill jag gärna spara till första advent, men vi får väl se hur det går med det.

Däremot kunde jag inte hålla mig från att koka risgrynsgröt häromkvällen. Det var lite disigt och rått ute när vi kom hem från sonens skytteträning, så det passade särskilt bra kändes det som.

Ett tips, om man nu inte håller slanka linjen, är att byta ut en del av mjölken mot grädde när man kokar gröten. Av de 12,5 deciliter som bara skulle ha varit mjölk tog jag fem deciliter grädde. Det blev riktigt god och krämig smak på gröten.

Ett annat tips är att göra risgrynsgröten i ugnen, då sköter den sig själv och inte bränner den fast heller.

2 kommentarer:

  1. Klart det blir så mycket godare med mycket grädde:) Vilket bra tips om att göra den i ugnen, vad har du för kärl till den då?

    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut :) Jag häller i den i en vanlig ugnssäker form, det funkar jättebra. Kram Åsa

      Radera