torsdag 21 november 2013

Lussekatter och vabbande

Lussebullar utan russin blev det eftersom jag missat att köpa sådana

I dag blev det en vab-dag och mellan mysandet i tv-soffan och matlagning hanns det med lite annat som jag annars hade tänkt göra på lördag. Baka lussekatter till exempel.

Jag brukar vänta med det till första advent men eftersom julskyltningen är redan på söndag och vi ska ha lite eftermiddagsfika här då, så blev det lite tidigare i år.

Jag har bakat lussekatter efter samma recept i åratal bara för att jag alltid blir så nöjd med resultatet, de blir luftiga och fina, bland annat tack vare kesellan som gör dem både saftigare och hållbarare. Det gäller dock att se till så att man inte får för mycket mjöl i degen så att de blir kompakta.

Lussekatter

50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g Kesella lätt
2 påsar saffran (fast jag brukar bara ta en)
1,5 dl socker
0,5 tsk salt
ca 15-17 dl vetemjöl
Russin
1 ägg

Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till cirka 37 grader. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig.

Tillsätt Kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Låt jäsa övertäckt i cirka 30 minuter.

Baka ut degen till lussekatter. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper eller smorda plåtar. Garnera med russin. Låt jäsa 30 minuter. Pensla dem med uppvispat ägg. Grädda i ugnen i 225 grader i cirka 5-10 minuter beroende på storlek. Låt svalna på galler under bakduk.

2 kommentarer:

  1. Så goda de ser ut, måste absolut bakas här också nån dag:)

    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man bakar lussekatter känner man verkligen att julen närmar sig :) Kram Åsa

      Radera