lördag 30 november 2013

Som hos Hans och Greta


Det är precis så här som jag skulle vilja att mitt pepparkakshus såg ut när jag var klar med det, som hämtat ur sagan om Hans och Greta. Men verkligheten brukar vara en annan.

Efter att ha testat att göra pepparkakshus från grunden köper jag numera färdiga väggar och har jag tur får jag ihop dem hela så att det faktiskt blir ett hus som går att pynta. Har jag ännu mer tur håller det ihop ända fram till jul. Ibland svär jag även en del över kristyren som ofta blir alldeles för tjock och klumpig att jobba med.

Vill man göra sitt eget pepparkakshus finns det mallar i senaste numret av Bakat och gott, och där hittar man även det vackra huset på bilden.

Några goda råd när det gäller att skapa pepparkakshus är att göra en extra fast deg, inte göra för stora delar och inte snåla med kristyren. En pizzaskärare kan man använda för att skära ut delarna med.

Saknar du inspiration? Titta in här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar