måndag 18 november 2013

Storstäda eller inte storstäda

På köksbänken
Rejäl och hög glasburk som jag fick av en av mina mostrar för ett par veckor sedan, den rymmer gott om ljus

Förut storstädade jag huset ordentligt inför varje jul. Det har jag slutat med. Istället storstädar jag i samband med att julen slängs ut, i vårt fall direkt efter trettonhelgen.

En lite noggrannare vardagsstädning så att det är rent och snyggt räcker gott och väl till jul, tycker jag. Man får ju ändå hålla på och storstäda efter alla helgerna för att få bort miljoner granbarr och alla juldekorationer.

Jag lägger hellre tid och kraft på julbakning veckorna före. Dessutom känns det extra fräscht att börja året med en riktig storstädning. "Belöningen" är alltid densamma, nämligen att få sätta in tulpaner.

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, det känns så Katarina :) Man känner sig lite extra motiverad att ta tag i en riktig storstädning där i början av januari!

      Radera
  2. Ja du..förr då rev man ut allt för att städa till jul..allt skulle vara rent..idag är det inte genomförbart här så det blir en vanlig fredagsstädning..sen som du säger blir det ju lite mer när julen är över..
    förra året upptäckte jag att de börjat sälja tulpaner innan jul..lite tråkigt för det är en sak man ser fram emot efter jul..
    //Ewa A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag skrev långa listor för allt som skulle gås igenom, och så skulle alla gardiner bytas ut mot julgardiner, men det gör jag inte heller längre utom någon enstaka ibland.
      Jag upptäckte tulpaner i affären i förra veckan. Jag håller med dig, det känns lite tidigt även om de är vackra.

      Radera
  3. Ja bättre som du säger att städa lite mer när julen slängs ut, då vill man in med det nya fräscha....På tal om storstädning, på ett jobb jag hade för många många år sen, hade vi en dam som tom la ut en portmonä på vädring:) Där går gränsen eller hur Åsa:)?? Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det var verkligen överkurs att till och med vädra portmonän! Det har jag missat måste jag erkänna. Å andra sidan vädrar man den ju ganska ofta när man är och handlar så det kanske jämnar ut sig ;) Kram Åsa

      Radera