måndag 9 december 2013

Inspirerad av Ernst...



... Kirchsteiger blev jag när jag såg det första avsnittet av hans julprogram i torsdags. Då gjorde han vad han kallade för Trädgårdsmästarens müsli.

Eftersom jag för tillfället tröttnat på havregrynsgröten som jag brukar äta varje morgon, blev det ett ypperligt tillfälle att göra egen müsli. Jag följde inte Ernsts recept till punkt och pricka, utan rostade havregryn och hasselnötter i ugnen, blandade dem med rostade solrosfrön och sesamfrön och så hällde jag på kokosflakes som Ernst tipsade om i programmet.

Jag har helt missat kokosflakesen tidigare, men de är så goda! Man kan till och med äta dem som godis. Fiberrika, mättande och nyttiga på alla sätt och vis.

8 kommentarer:

  1. Ser ju så gott ut, roligt att göra egen musli! Får se vad allas vår Ernst hittar på i nästa avsnitt:)

    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den blir ju lite annorlunda mot många av dem man köper och man kan själv välja sina favoritingredienser. Gissar att du sitter klistrad vid tv:n på torsdagarna ;) Kram Åsa

      Radera
  2. Så gott. Gillar din adventsstake, vilket märke?
    Kram Stina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag fastnade för den så fort jag såg den. Kollade märket och allt som står är "Harvesttime".Jag köpte den i butik Drömhem här i Mönsterås. Kram Åsa

      Radera
    2. Vet du om de även har skålarna med tomtar som står i ring?
      I så fall tar jag en tur till M-ås i veckan. Är det där de säljer Iris Lights också?

      Radera
    3. Jag såg inga skålar när jag var inne där senast, men vill du ringa och kolla med ägaren så har hon telefonnummer 0499-101 19. I går fick jag en present av märket Harvesttime som var köpt på Mormors fönster i Kalmar, kolla om hon har skålarna där.
      Iris lights säljs i Emida-Fridas fönster som ligger på Storgatan i Mönsterås precis som Drömhem, fast en bit söderut. Den affären har dock bara öppet torsdag-lördag tror jag.

      Radera
  3. Ok. Tack för tipset! Kram Stina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du hittar dem :) Kram Åsa

      Radera