fredag 27 december 2013

Medelhavssemester fast i Sverige

Bilderna har jag lånat med tillstånd av ägarna till Apotekarns
Det är knappt att man kan tro att det här är Simrishamn

Det har inte ens hunnit bli 2014 och ändå har vi redan bokat in den årliga Gotlandssemestern till sommaren. Ibland gäller det att vara ute i god tid om man ska få tag i rätt hotell och kunna åka när man har tänkt sig.

Men det är inte bara Gotland som jag vill hinna med att besöka i sommar. Ett ställe som jag verkligen skulle vilja åka till och inspireras av är Apotekarns trädgård i Simrishamn. Alla som är trädgårdsintresserade vet säkert vem Peter Englander är, författare och programledare för tv-programmet Trädgårdstoppen. Han har skapat en autentisk medelhavsträdgård mitt i Simrishamn.

Förutom att man kan gå omkring och njuta av olivträd, vindruvsklasar, fikonträd, grekiska madonnaliljor och en andalusisk fontän, finns det även en butik med produkter från medelhavet, till exempel italiensk keramik och mosaikbord från Marrakech. En liten gårdskrog med kafé och ett bed and breakfast finns där också.

Det vore en alldeles utmärkt semesterutflykt känner jag. Och inte heller behöver man ge sig ut på någon halvjobbig flygresa för att få sig en dos medelhavskänsla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar