fredag 6 december 2013

Nutellatryfflar

Domarna i Dessertmästarna hade garanterat underkänt utseendet på dessa, men goda var de

Det är många nya läsare som har hittat hit det senaste dygnet, tack vare att sökmotorn Hittarecept.se hörde av sig och undrade om jag ville ansluta min blogg, då de samlar recept från svenska bloggar. Så numera finns recepten från bloggen att hitta även där och det känns roligt.

Här är ett nytt recept som jag testade i veckan, jag hittade det i senaste numret av Bakat och Gott. Tryfflar är ju rätt lätta att göra och det går ganska fort. Mina nutellatryfflar skulle inte direkt vinna något snygghetspris kan jag ju erkänna efter att ha sett det färdiga resultatet (det är mest därför de är lite gömda i skålen på bilden), men smaken var desto bättre!

Enligt receptet kunde man även ha hackade hasselnötter på dem, men jag nöjde mig med chokladen den här gången.

Nutellatryfflar

200 mjölkchoklad
50 g nutella
1 dl vispgrädde

100 g mörk choklad och eventuellt hackade hasselnötter till dekoration

Hacka chokladen och lägg den i en bunke tillsammans med nutellan. Koka upp grädden och häll över chokladen och nutellan. Rör till en jämn smet. Låt massan stelna i kylen i cirka en timma.

Rulla smeten med hjälp av en sked till små bollar. Smält chokladen i vattenbad och doppa sedan tryffeln i den. Låt stelna på bakplåtspapper.


4 kommentarer:

  1. Jesus vad gott det lät, ska jag testa! Vad kul att du har hamnat på hittarecept.se!! Själv ansluter jag mig till vab.se, hemma 3e dagen nu...fast det verkar gå åt rätt håll nu iaf! Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Så trist med vabbande, hoppas att det blir snar bättring. Kram!

      Radera
  2. Åsa vad du frestar mig med godsaker:) Först saffranskakan o nu detta....Grattis, så kul för dig att hamna på hittarecept, inte konstigt alls så duktig som du är på att baka!

    Kram moster E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva! Ja, det kändes roligt att bloggen uppmärksammas där :) Så bra att jag lyckas fresta, det är det som är meningen ;) Kram!

      Radera