söndag 29 december 2013

Rånjärn


Det här vackra rånjärnet fick jag av tomten i år och det ska bli spännande att prova det. Det är ett elektriskt sådant som man kan hitta på många ställen just nu, så det verkar som att det har blivit populärt att göra egna rån och glasstrutar. Man kan ju även forma rånen som små efterrättsskålar.

Här är ett av de recept som jag hittade på nätet och som jag kommer att använda:

Rån

1,5 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl potatismjöl
1,5 dl kallt vatten
100 g smält avsvalnat smör
0,5 tsk vaniljsocker

Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt kallt vatten och rör om så att smeten blir slät. Tillsätt det avsvalnade smöret, rör till en slät smet.

Grädda i ett rånjärn. Ta ungefär en matsked smet till varje rån. De ska gräddas tills de börjar få lite färg, man får prova sig fram med tiden. Rulla ihop rånet direkt, eller lägg det ovanpå ett upp- och nedvänt glas så blir det som en efterrättsskål. Eller forma det till en strut. Tänk på att de är väldigt varma.

4 kommentarer:

  1. Så smaskigt! Mina föräldrar har ett riktigt gammaldags hemma. Vi brukar göra små rullar av dem och dekorera i glassen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är något visst med de där gammaldags järnen, de är så vackra. Och visst är det lite skillnad på hemgjorda och köpta rån :)

      Radera
  2. Åh lägg gärna ut bilder när du använd järnet. spännande att se hur mönstret blir.

    kram Minnelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lovar jag! Är själv väldigt nyfiken på hur det blir :) Kram Åsa

      Radera