fredag 27 december 2013

Silviakaka


I veckan fyllde drottningen år och vad passar väl då bättre än att baka en Silviakaka?

Fast ärligt talat var det inte alls meningen att det skulle bli just Silviakaka den här gången, utan jag skulle göra en julkaka efter ett recept från Englands mästerbagare Paul Hollywood. Tyvärr läser man ju inte alltid igenom recept så där jättenoga som man borde innan man börjar, så när jag hade knäckt alla äggen och blandat dem med socker i en bunke och läste vidare i receptet upptäckte jag att jag skulle ha separerat äggen.

Därför fick jag börja leta på nätet efter ett recept med samma ägg- och sockermängd och då hittade jag Silviakakan som tur var. Den är en stor favorit här hemma och brukar ha strykande åtgång.

Silviakaka

6 ägg
6 dl strösocker
3 dl kallt vatten
6 tsk bakpulver
6 dl vetemjöl

Glasyr:
200 g smör
2 dl socker
2 äggulor
4 tsk vaniljsocker

Kokos till garnering

Vispa ägg och socker så att det blir vitt och poröst. Blanda mjöl och bakpulver och sikta ned i smeten. Rör runt och tillsätt vattnet.

Häll smeten i en långpanna med bakplåtspapper. Grädda i 175 grader. Enligt receptet ska man grädda i 20 minuter men i min ugn tog det längre tid, det blir ju olika beroende på hur stor plåt man har också. Håll koll på kakan med en sticka helt enkelt, den ska inte vara kladdig.

Låt kakan svalna. Gör glasyren. Smält smöret och tillsätt äggulor, socker och vaniljsocker. Låt det bubbla några minuter under omrörning. Bred sedan ut den över kakan och strö över kokos. Skär i rutor.

På nätet hittar man många olika recept på Silviakaka där mängden av de olika ingredienserna varierar en del, vill man till exempel göra den i en rund springform så finns det recept anpassade för det.

2 kommentarer:

  1. Åh. Den är ju så god. Ska passa på att göra den någon dag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är verkligen en favorit, glasyren är pricken över i:et! Kram Åsa

      Radera