måndag 16 december 2013

Vaniljkaramell på Manuelas vis

En av många fina bilder i  Manuela Kjeilens bok Manuelas magiske jul

Det blev en lugn hemmadag i dag eftersom astman har krånglat lite. Men läget är under kontroll och jag har ägnat mig åt den trevliga sysselsättningen att leta julgodisrecept.

I Manuela Kjeilens julbok finns det så mycket att hämta så man vet inte riktigt var man ska börja. Men jag tror att jag ska börja med detta:

Vanilla Caramel

3,5 dl grädde
3 dl mjölk
450 g socker
250 g farinsocker
2 tsk vaniljextrakt
30 g osaltat smör
120 g glukos
3 matskedar vatten
Ev havssalt

Man lägger bakplåtspapper i en form som är cirka 20x30 centimeter. Häll alla ingredienser i en gryta och sätt på plattan på medelvärme. Rör i 30-45 minuter tills temperaturen når 120 grader. Häll sedan karamellsmeten i formen. Låt det hela svalna i tio minuter och strö sedan över havssalt om du vill ha det. Ställ formen i kylskåpet till nästa dag. Skär karamellen i lagom bitar. Förvara kallt.

2 kommentarer:

  1. Ett fantastisk julrecept:) Kan man få för mycket av det söta? Svar NEJ ;)

    Krya på dig! Hoppas det känns bättre nu.
    // Ann-Sofi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ann-Sofi, det är betydligt bättre med andningen nu :) I övrigt håller jag definitivt med dig! Och så inspirerad jag blev av recepten på din fina blogg som jag kikade in på. Ha det bra! Kram Åsa

      Radera