söndag 12 januari 2014

Chocolate chip cookies

Tips på liten uppskattad gå bort-present: Lite goda kakor i en påse med ett fint snöre

Först av allt vill jag börja den här dagen med att säga stort grattis till den ena av mina underbara kollegor på jobbet som fyller år i dag! På tisdag träffar jag henne för första gången på tre veckor eftersom hon har tillbringat den senaste tiden på andra sidan jordklotet och det ska bli spännande att höra om alla upplevelser.

I dag hoppas jag på en lugn och behaglig söndag, kanske med lite goda chocolate chip cookies med pecannötter a la Manuela Kjeilen till söndagsfikat. En fin söndag önskar jag er alla!

Chocolate chip cookies

230 g osaltat rumstempererat smör
170 g socker
150 g ljust muscovadosocker
2 stora ägg
2 tsk vaniljextrakt (jag tog vaniljpulver)
300 g vetemjöl
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
300 g chokladknappar
75 g finhackade pekannötter

Värm ugnen till 175 grader. Rör smör, socker och muscovadosocker fluffigt i cirka tre minuter. Tillsätt ett ägg i taget. Tillsätt vaniljsocker och rör blandningen luftig i ytterligare två minuter.

Blanda mjöl, bakpulver och salt. Tillsätt de torra ingredienserna till smeten och blanda väl. Rör i chokladknappar och finhackade pekannötter.

Klicka ut degen på en plåt och grädda i cirka nio-elva minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar