söndag 19 januari 2014

Fluff


I dag ska det göras fluff. Närmare bestämt dumlefluff som jag ska använda som fyllning till en tårta. Jag håller på att testa lite innan jag bestämmer mig för vad sonens sjuårstårta ska innehålla, och jag tror att just dumlefluff skulle kunna göra succé.

Även om jag bakar väldigt mycket så är tårtor något som jag sällan gör. Varför vet jag inte. Däremot har jag genom åren samlat på mig en hel del verktyg för just tårtor och nu när det började närma sig barnkalas tänkte jag faktiskt ta tag i den biten och göra tårtorna själv.

Dumlefluff är väldigt enkelt att göra, allt som behövs är grädde och dumlekolor.

Värm tre deciliter grädde i en kastrull på låg temperatur, till cirka 80 grader. Grädden får inte koka, för då blir det inget fluff sedan. Häll i 160 gram dumlekolor (jag tror att det var 22 stycken) och rör om tills de har smält. Ställ in det i kylskåpet över natten. Täck inte över skålen för då riskerar du att det blir kondens och att det droppar ner i smeten. När du ska använda fluffet vispar du upp det.

Receptet har jag hittat hos Lilla bagaren som har många goda recept, bland annat på chokladtårta med dumlefluff och hallonmousse.

2 kommentarer:

  1. Mums. Det låter inte dumt med Dumlefluff.
    Kram Stina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är vansinnigt gott Stina! Kram Åsa

      Radera