söndag 5 januari 2014

Hemgjorda marshmallows





Jag kommer förmodligen aldrig mer att köpa marshmallows. Hade jag vetat hur enkelt det var att göra egna så hade jag gjort det för länge sedan.

Det är inte bara enkelt och gott utan riktigt roligt att göra dem också. Jag provade att göra några olika varianter, bland annat spritsade jag ut dem som maränger, men jag fyllde också lite olika silikonformar.

Man måste vara ganska snabb med att spritsa ut smeten eftersom den stelnar rätt fort. Receptet har jag hämtat från Manuela Kjeilens bok Manuelas magiske jul. I hennes böcker finns flera olika marshmallowrecept. Det finns också en film på Youtube där hon visar hur man går till väga, här hittar ni den.

Vaniljmarshmallows

4 1/2 tsk gelatinpulver
1 1/4 dl kallt vatten
170 g socker
1 1/4 dl flytande glukos
65 ml vatten
2 tsk vaniljextrakt (jag tog vanligt vaniljsocker)
florsocker
livsmedelsfärg om man vill ha färgade marshmallows

Blanda gelatinpulvret med det kalla vattnet och sätt det åt sidan.

Häll sockret, 65 milliliter glukos och 65 milliliter vatten i en kastrull och sätt den på medelvärme på spisen. Värm upp det till 120 grader och ta av från plattan.

Sätt gelatinblandningen i mikrovågsugnen i 30 sekunder. Häll de resterande 65 milliliterna glukos i en skål och tillsätt den varma gelatinblandningen, blanda med elvisp eller i matberedare på låg fart.

Häll sedan i den varma sockerblandningen långsamt under tiden som man fortsätter vispa långsamt. Därefter ökar man till medelfart och vispar i fem minuter. Sedan ökar man hastigheten till max och tillsätter vaniljextraktet och eventuell färg. Fortsätt vispa fem minuter till.

Häll smeten i en bakform eller silikonformar eller spritsa ut smeten. Kom ihåg att smörja formarna så att marshmallowsen lossnar lättare. Sikta över florsocker. Om man vill kan man låta formen stå kallt i fyra-fem timmar innan man skär upp bitarna och doppar dem i mer florsocker, men efter bara fem minuter i rumstemperatur gick det att lossa på marshmallowsen och doppa dem i florsockret när jag gjorde dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar